10 juli 2025

Persbericht: Koninklijke ERU smelt erfgoed en innovatie samen op ’t Wonder

 

PERSBERICHT

Koninklijke ERU smelt erfgoed en innovatie samen op ’t Wonder
ERU maakt merk tastbaar met totaalbeleving op Woerdens festival

Woerden, [{verzenddatum}]- Koninklijke ERU heeft dit jaar een opvallend nieuw hoofdstuk toegevoegd aan haar merkstrategie: een eigen festival. Het A-merk met meer dan 200 jaar historie weet zich te positioneren als relevant, lokaal betrokken en sociaal zichtbaar. De merkactivatie tijdens het tweedaagse muziek- en foodfestival was een voorbeeld van hoe erfgoed en vernieuwing hand in hand kunnen gaan. Als hoofdsponsor van ’t Wonder zette Koninklijke ERU een doordachte merkactivatie neer; gericht op jong en oud, smaakbeleving en sociale zichtbaarheid.

Merkactivatie in de praktijk
Als hoofdsponsor van het festival was Koninklijke ERU volop zichtbaar, bezoekers konden het merk letterlijk en figuurlijk proeven. Van ERU-gerechten bij de foodtrucks en branding op het terrein tot opvallende buckethats in kenmerkend ERU-rood en een kidsplein in ERU-stijl. Het merk was overal op het festivalterrein aanwezig. Bezoekers maakten bovendien kans op een jaar lang gratis Goudkuipje via de ‘gouden festivalmunt’-actie. De aanwezigheid van het populaire duo Suzan en Freek – die ondanks persoonlijke omstandigheden toch optraden – zorgde voor extra media-aandacht.
Doelstelling en merkstrategie
De merkactivatie maakt deel uit van Koninklijke ERU’s bredere 360° strategie om haar merkwaarden – kwaliteit, passie en inspiratie – zichtbaar te maken in contexten waar het merk authentiek tot zijn recht komt. In dat kader is de keuze voor festival ’t Wonder in Woerden allesbehalve toeval.

“Als Woerdens bedrijf voelen wij ons nauw verbonden met de stad en haar inwoners. Met dit festival wilden we dat gevoel tastbaar maken – én uitbreiden,” aldus Audrey van Ham, Co-CEO van Koninklijke ERU. “We geloven dat mensen een merk pas echt ervaren als het alle zintuigen raakt. Daarom kozen we voor deze total experience, waarbij we kwaliteit, plezier en ons erfgoed combineren.”

Woerden is niet alleen de kaasstad van Nederland, maar ook de thuisbasis van ERU: hier begon 200 jaar geleden het verhaal van Koninklijke ERU, en tot op de dag van vandaag wordt er nog steeds kaas geproduceerd in het hart van de stad. Door zich te verbinden aan een lokaal festival op deze historische locatie, verbindt ERU haar erfgoed letterlijk en figuurlijk aan het heden. Deze activatie laat zien hoe een merk met 200 jaar historie aansluiting vindt bij nieuwe generaties, zonder zijn wortels te verloochenen. Door fysieke aanwezigheid, lokale samenwerking en sociale betrokkenheid ontstaat een merkbeleving die geloofwaardig én toekomstgericht is. Met het festival als podium slaat Koninklijke ERU een brug tussen traditie en innovatie, en maakt het merk zichzelf opnieuw relevant, niet alleen als producent van smeltkaas, maar als vertrouwd kwalitatief onderdeel van het dagelijkse gezinsleven in Nederland.

Resultaten & impact
Het festival trok meer dan 8.000 bezoekers, waarvan een groot deel actief in contact kwam met Koninklijke ERU, fysiek én digitaal, onder andere via de 360° camera activatie en social media posts. De opvallende branding zorgde voor hoge herkenbaarheid op het festival, terwijl het product letterlijk werd geproefd in verschillende variaties bij de foodcourt.

“Een merk met historie dat vandaag nog net zo relevant is als 200 jaar geleden. Dankzij strategieën die niet alleen lokaal verbinden, maar ook structureel bijdragen aan merkvoorkeur. Dát is marketing die lekker gesmeerd loopt.” - Aldus Audrey van Ham, Co-CEO van Koninklijke ERU.

Over Koninklijke ERU
Koninklijke ERU is een Nederlands kaasbedrijf dat kwaliteit smeltkaas producten maakt vanuit Woerden. In de ruim 200 jaar dat het bedrijf bestaat, heeft het een plek veroverd in de harten van vele Nederlanders, onder andere met het bekendste product ERU Goudkuipje. Sinds 2024 is Koninklijke ERU onderdeel van de St. Paul Group. Zie voor meer info www.eru.com.