Woerden, [{verzenddatum}]- Tijdens de opening van de ERU Smeerbar in Hoog Catharijne (Utrecht) heeft Koninklijke ERU onder ruim 12.000 bezoekers een uitgebreid smaakonderzoek uitgevoerd. Uit de resultaten bleek dat ERU Goudkuipje Naturel de meest favoriete smaak is, gevolgd door onder andere Goudkuipje Sambal. Toch laat de praktijk iets anders zien: de nieuw geïntroduceerde borrelkaas Crème au Truffe was de bestverkopende variant van alle zestien smaken die in de Smeerbar werden aangeboden.
De Smeerbar maakte onderdeel uit van ERU’s 360°-marketingstrategie, waarin merkbeleving, proeven en interactie met consumenten centraal stond. Bezoekers konden niet alleen proeven, maar de kuipjes ook direct aanschaffen om hun favoriete smaken mee naar huis te nemen.
Resultaten smaakonderzoek
De resultaten van het smaakonderzoek laten zien dat Nederlanders hun smaakpalet verbreden. Waar klassieke varianten zoals Naturel en Brie populair blijven, winnen uitgesproken smaken als Peper en Truffel snel aan terrein. De combinatie van vertrouwd en verrassend blijkt een succesformule: consumenten waarderen het bekende, maar laten zich steeds vaker verleiden door een bijzondere twist.
“Wat men zegt te lusten, is niet altijd wat men koopt,” vertelt co-CEO Audrey van Ham met een glimlach. “Truffel is een uitgesproken, luxe smaak, blijkbaar gunnen mensen zichzelf graag iets bijzonders. Dat past bij de trend waarin genieten en verwenmomenten steeds belangrijker worden.” Naast Crème au Truffe deden ook Smoked Cheese en de borrelkazen Chèvre en Bleu het opvallend goed in de verkoop. Daarmee lijkt de Nederlandse kaasliefhebber avontuurlijker dan alleen te kiezen voor naturel smeerkaas op de boterham.
Ideeën nieuwe smaak
Bezoekers konden bovendien aangeven welke smaak zij graag zouden toevoegen aan het assortiment. Naast zoete ideeën zoals chocola, honing en fruit kwamen er verrassend veel hartige suggesties binnen — van pesto tot jalapeño. “Wij luisteren graag naar de stem van de consument, zeker die van de jongere generatie die veelvuldig aanwezig was,” aldus Van Ham. “Via posts op sociale media, gedeeld door diverse foodinfluencers, kregen we enorm veel positieve reacties. We gaan onderzoeken welke nieuwe smaakvariant we kunnen introduceren.”
Tijdens het onderzoek werd ook gevraagd naar de beleving van de ERU Smeerbar zelf. Van Ham: “We zijn blij verrast en heel trots dat we met een 9,7 zijn beoordeeld. Een heel divers publiek heeft dit concept als een groot succes ervaren.” De Smeerbar trok vooral jonge bezoekers en gezinnen en bewees zich als een krachtig middel om het merk op een vernieuwende, toegankelijke manier tot leven te brengen.